قائمة
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
أبرز الأعضاء
المحل
شرح نظام النقاط
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
اهلا بك في منتديات نودزاوي
إنضم الان حتي تستطيع التعليق والتفاعل مع باقي الاعضاء واكتساب الكثير من المميزات الحصرية للاعضاء منها تصفح بلا اعلانات مزعجة
تسجيل الدخول
تسجيل
مجلة نودزاوي
المنتديات
القسم العام
نكت و كوميكس
حكمة مجنونة وفزورة مربحة
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
<blockquote data-quote="H A M Z A A" data-source="post: 930475" data-attributes="member: 174615"><p style="text-align: center"><strong><span style="font-size: 18px">هي الخرطوشه مش مقاطع، ولكن هي عبارة عن شكل بيتكتب بيه اسم الملوك فقط والشخصيات المهمة والبارزه، زي قائمة ملوك ابيدوس وقائمة ملوك سقارة، وكان بيتكتب اسم الملوك داخل الخرطوشة في المقابر وعلى الجدران، بالنسبة لحجر رشيد فهو اول من فك رموز حجر رشيد مش شامبليون لوحده زي ماهو منتشر لان شامبليون كان وقتها طالبا فرنسيا ولم يكن يعلم الهيروغليفية ولا الديموطيقية (وهي المرحلة القديمة من اللغة القبطية) ولا اليونانية القديمة وهما الثلاث لغات اللواتي نقشوا على الحجر، لما جه شامبليون يدرس اللغات على حجر رشيد استعان بشخص مصري اسمه يوحنا الشفتشي عشان يعلمه القبطية ونتيجة انه اتعلم اللغة القبطية قدر شامبليون يقارن رموز القبطية بالهيروغليفية عشان يقدر يستنتج معنى كل رمز وبيشير الى ايه</span></strong></p> <p style="text-align: center"><strong><span style="font-size: 18px"></span></strong></p> <p style="text-align: center"><strong><span style="font-size: 18px">أما بالنسبة لبيان جواز أو رفض اطلاق لفظة لغة على اللغة الهيروغليفية فاحنا محتاجين نعرف الاول معنى لفظة ( لغة ) في حد ذاتها، فيه كتير علماء عرفوا لفظة اللغة زي ابن خلدون وابن جني اللي قاله ابن جني عن التعريف الخاص بالكلمة هو أنها: ( الأصوات والكلمات التي يعبر بها كل قوم عن أغراضهم )، ونستنتج من ده ان اللغة الهيروغليفية كانت لغة لانها كانت عبارة عن اصوات وكلمات بيعبر بيها المصريين القدماء عن اغراضهم بالفعل ده الدليل العلمي والتاريخي ان اللغة الهيروغليفية لغة مش مجرد رموز فقط، ولكن فيه دليل تاني على كلامي بس الدليل ده بالمنطق بقى وهو ان اللغة الصينية واليابانية هما لغتان مكونتان من الرموز زي اللغة الهيروغليفية بالظبط في المضمون وليس الشكل، فايه يخلينا نقول اللغة الصينية واللغة اليابانية ولا نقول اللغة الهيروغليفية؟؟؟ </span></strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="H A M Z A A, post: 930475, member: 174615"] [CENTER][B][SIZE=5]هي الخرطوشه مش مقاطع، ولكن هي عبارة عن شكل بيتكتب بيه اسم الملوك فقط والشخصيات المهمة والبارزه، زي قائمة ملوك ابيدوس وقائمة ملوك سقارة، وكان بيتكتب اسم الملوك داخل الخرطوشة في المقابر وعلى الجدران، بالنسبة لحجر رشيد فهو اول من فك رموز حجر رشيد مش شامبليون لوحده زي ماهو منتشر لان شامبليون كان وقتها طالبا فرنسيا ولم يكن يعلم الهيروغليفية ولا الديموطيقية (وهي المرحلة القديمة من اللغة القبطية) ولا اليونانية القديمة وهما الثلاث لغات اللواتي نقشوا على الحجر، لما جه شامبليون يدرس اللغات على حجر رشيد استعان بشخص مصري اسمه يوحنا الشفتشي عشان يعلمه القبطية ونتيجة انه اتعلم اللغة القبطية قدر شامبليون يقارن رموز القبطية بالهيروغليفية عشان يقدر يستنتج معنى كل رمز وبيشير الى ايه أما بالنسبة لبيان جواز أو رفض اطلاق لفظة لغة على اللغة الهيروغليفية فاحنا محتاجين نعرف الاول معنى لفظة ( لغة ) في حد ذاتها، فيه كتير علماء عرفوا لفظة اللغة زي ابن خلدون وابن جني اللي قاله ابن جني عن التعريف الخاص بالكلمة هو أنها: ( الأصوات والكلمات التي يعبر بها كل قوم عن أغراضهم )، ونستنتج من ده ان اللغة الهيروغليفية كانت لغة لانها كانت عبارة عن اصوات وكلمات بيعبر بيها المصريين القدماء عن اغراضهم بالفعل ده الدليل العلمي والتاريخي ان اللغة الهيروغليفية لغة مش مجرد رموز فقط، ولكن فيه دليل تاني على كلامي بس الدليل ده بالمنطق بقى وهو ان اللغة الصينية واليابانية هما لغتان مكونتان من الرموز زي اللغة الهيروغليفية بالظبط في المضمون وليس الشكل، فايه يخلينا نقول اللغة الصينية واللغة اليابانية ولا نقول اللغة الهيروغليفية؟؟؟ [/SIZE][/B][/CENTER] [/QUOTE]
إدراج الإقتباسات…
التحقق
رد
المنتديات
القسم العام
نكت و كوميكس
حكمة مجنونة وفزورة مربحة
أعلى